Banner 3
verze pro tisk

SWOT analýza: Objektivní srovnání s konkurencí

20. březen 2013

SWOT analýza patří mezi základní ukazatele konkurenceschopnosti, respektive příležitostí a hrozeb každého podniku. Udělejte si i vy základní srovnání konkurence, slabých a silných stránek. Zjistěte váš celkový potenciál.

Samotné slovo SWOT vzniklo z počátečních písmen anglických strengths (silné stránky), weaknesses (slabé stránky), opportunities (příležitosti) a threats (hrozby). Do těchto čtyřech kategorií – kvadrantů se SWOT analýza dělí.

SWOT analýzy se vám vejde na jednu stranu a přehledně (vedle sebe) zobrazuje kladné i stinné stránky vašeho podnikání. Pro její vypracování je vhodný prázdný papír, případně Excel.

Vnitřní prostředí

Nejdříve se zaměřte na silné a slabé stránky. Vycházejte ze současného stavu, vnitřní prostředí může být proměnlivé a hnacím motorem ke změnám může být i zhotovení SWOT analýzy.

Doleva napište silné stránky, doprava slabé stránky, rozdělte čarou a můžete psát. Zaměřit byste se měli na:

  • financování
  • vztahy s okolím (se zákazníky)
  • technická a technologická úroveň
  • vybavení
  • pozice na trhu
  • dodavatele
  • obchodní výsledky

Vnější prostředí

Vaše aktuální poznatky oddělte vodorovnou čarou a pokračujte, tentokrát nahradí silné stránky příležitosti a slabé hrozby. Faktory vnějšího prostředí leží mimo podnik, nejsou tedy pod kontrolou (na rozdíl od vnitřního prostředí).

Při vnější analýze vyhodnoťte:

  • kultura společenská situace (ve vztahu k zákazníkům)
  • Politika
  • legislativa
  • konkurence
  • další ekonomické faktory (např. omezení vstupu na trh).

Vaším cílem by měla být maximalizace silných stránek a příležitostí. Naopak slabé stránky a hrozby eliminujte. SWOT analýza může být i součástí podnikatelského plánu. Slouží jako jednoduchý a stručný přehled potenciálu vašeho obchodování. Ukazuje situaci na trhu, případné problémy vnější (konkurence, legislativa, atd.) nebo vnitřní (kapitál, zaměstnanci, atd.).

Reklama

[Nahoru ↑]


Hodnocení


Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval!