TZ: 70% Čechů považuje investice do drahých kovů za efektivní způsob uložení peněz
30. květen 2013Společnost SAFINA, a.s., vedoucí zpracovatel materiálu s obsahem
drahých kovů ve střední a východní Evropě a vedoucí prodejce investičních
drahých kovů na českém trhu, zveřejňuje exkluzivní výsledky výzkumu
veřejného mínění provedeného mezi českou populací o jejím vnímání
investičních drahých kovů1. Přes dvě třetiny Čechů vnímají investici do
drahých kovů jako efektivní uložení volných peněžních prostředků, nicméně
znalost populace o správných formách investičního zlata je výrazně nižší,
nejčastěji se Češi mylně domnívají, že investiční zlato jsou akcie vázané
na tento drahý kov.
Česká populace vnímá v současné
době investici do drahých kovů velmi pozitivně, kdy celkem 70,3 %
respondentů v provedeném výzkumu uvedlo, že tuto investici považují za
efektivní.
Jako neefektivní chápe investici do drahých kovů celkem 24,3 % dotázaných.
Nejsilněji zastoupená věková skupina u kladného vnímání investice do drahých kovů je skupina 45-53 let se 77,4 %.
Pohled mužů a žen se liší o 13,7 %, kdy se k investici do drahých kovů vyjádřilo kladně 77,1 % mužské populace a 63,4 % populace ženské.
V žebříčku pozitivního vnímání tohoto typu investic mezi jednotlivými kraji v České
republice vede Ústecký kraj, kde kladnou odpověď uvedlo 85
%. Naopak na posledním místě je Jihočeský kraj, kde tuto investici za
efektivní označilo 59,4 %.
Pod pojmem investiční zlato si
nejčastěji Češi vybaví akcie vázané na zlato (38,9 %), což
ale neodpovídá správné definici investičního zlata, to musí mít fyzickou
podobu ve formě uzančních slitků přesně definovaných zákonem.
29,8 % dotázaných správně označilo za investiční zlato uzanční slitek a 26,8 % pak správně zvolilo pamětní mince. 17,3 % populace se mylně domnívá, že mezi investiční zlato patří také měnové rezervy v národních bankách2.
Nejvyšší znalosti v definici investičního zlata bylo dosáhnuto
v Karlovarském kraji, kde bylo zaznamenáno nejvíce odpovědí u
uzančního slitku a pamětní mince. Naopak jen 19 % populace v Praze označilo
jako investiční zlato pamětní mince a obyvatelé Středočeského kraje uváděli
nejméně často (20 %) uzanční slitek.
Znalost o cenovém
postavení nejžádanějšího drahého kovu tj. zlata v porovnání s platinou,
která je v České republice třetím nejprodávanějším investičním drahým
kovem, se potvrdila jako vysoká. Na dotaz, který z kovů je
v současné době levnější, správně odpovědělo 57,4 % respondentů, kteří
označili zlato, platinu jako levnější kov nesprávně označilo 30,4 %.
V minulosti tomu ale bylo i obráceně.
Zlato se stalo nejdražším drahým kovem po nástupu ekonomické krize,
vrcholu dosáhlo v létě 2011, kdy zaznamenalo rekordní ceny v USD. Současná
cena zlata je 1380 USD a platiny 1450 USD za jednu trojskou unci.
Výzkum společnosti SAFINA také prověřil znalost
populace u termínů, jako je punc, nebo u číselného označení čtyř devítek
vyskytujícího se na drahých kovech.
Magické označení 999,9 správně definovalo 60,5 % populace jako určení ryzosti kovu. 35,4 % Čechů netuší správnou odpověď a jen 2,1 % uvedlo, že čtyři devítky značí výrobu produktu z drahého kovu ve Švýcarsku.
Celkem 70,2 % správně uvedlo, že tzv. punc udává kov, jeho ryzost a případně zemi, která puncem výrobek označila. 17,1 % respondentů se domnívá, že punc udává kov, jeho ryzost a kde byl kov vytěžen. 6,4 % si myslí, že punc kromě udání kovu a jeho ryzosti označuje také dobu vzniku předmětu.
Nejvyšší procento správných odpovědí, a to s velkým náskokem, bylo
zaznamenáno v Karlovarském kraji.
„Výsledky výzkumu
veřejného mínění nám potvrdily, že česká populace, obzvláště v současné
ekonomické situaci, vnímá drahé kovy jako velmi efektivní investici. To
potvrzují i naše prodejní objemy, které neustále narůstají, jen od začátku
roku naše společnost prodala více jak 300 kg investičního zlata,“
uvedl Libor Křapka, obchodní manažer pro investiční drahé kovy SAFINA, a
dodal: „Nicméně i nadále je zapotřebí českou populaci vzdělávat,
fyzická podoba investičního zlata je klíčovým faktorem pro budoucí uchování
a zhodnocení investice.“
1 Výzkum byl proveden ve
spolupráci s prestižní agenturou IPSOS na reprezentativním vzorku 500
respondentů reflektujícím složení české populace z pohledu věku, pohlaví,
vzdělání, regionálního rozmístění a zastoupení v jednotlivých krajích.
Podrobnější sociodemografické údaje jsou k dispozici na vyžádání.
2 Při možnosti označení více možných odpovědí.
Tisková zpráva BEST Communications
Reklama
[Nahoru ↑]
Vložit komentář
Komentáře
Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval!
Co u nás hledáte?
dotace na pracovní místo fakturace do zahraničí minimální mzda 2013 minimální mzda od 1.7.2013 motivační dopis k žádosti o místo splatnost faktur od 1.7.2013 splatnost faktur splatnost faktury zvýšení minimální mzdy